Her lidt mere om forskellen på de to modeller:
https://www.youtube.com/watch?v=l9FqR1XCUxI
Og lidt om accelerationen:
https://www.instagram.com/p/ByWvK17nc3r/?igshid=kgi9chsfni4r
HUSK:BILLEDER FRA TURE OG ARRANGEMENTER KAN INDSÆTTES I INDLÆG (TRÅDE), MEN GERNE OGSÅ I GALLERIET
Her lidt mere om forskellen på de to modeller:
https://www.youtube.com/watch?v=l9FqR1XCUxI
Og lidt om accelerationen:
https://www.instagram.com/p/ByWvK17nc3r/?igshid=kgi9chsfni4r
Tilbage i '16 købte jeg en ND1 1.5. Den gang oplevede jeg ingen praktisk forskel på 1.5 og 2.0, så det blev en 1.5 Edition da jeg her fik det udstyr jeg gerne ville have uden at skulle slippe næsten 100k ekstra for lidt mere udstyr og en på papiret kraftigere motor.
1,5'eren leverer lidt mere end de 131 HK fabrikken lover. Kender til to eksempler, hvor en 1,5 standard, leverer ca. 146-147 HK på rullefelt og da den også er en smule lettere end ND1 2,0, forklarer det den minimale praktiske forskel i oplevelsen - hvis ND1 2,0'eren er nogenlunde på sporet med HK.
Hej Henrik
ND2 modellerne nåede ud til de danske forhandlere i slutningen af 2018, hvor de blev solgt sideløbende med ND1 modellerne.
Hvis rattet kun kan justeres op og ned, er det en ND1. Hvis rettet både kan justeres op og ned samt ud og ind, er det en ND2.
Motormæssigt er ND2 2,0 blevet opgraderet, så den yder 184 hk (mod 160 HK) og er mere omdrejningsvillig end ND1 2,0. Koblingen er ændret, og affjedringen er også ændret. Endelig kom der et par nye farvemuligheder med ND2 modellerne.
FDM testede ND2 2,0 og beskriver meget godt hvordan den opgraderede model føles:
https://fdm.dk/motor/biltest/mazda-mx-5-den-fuldkomne-sportsvogn
Bedste hilsener
LarsM
Der er en kæmpe forskel i køreoplevelsen på en 2.0 ND1 og en 2.0 ND2. I ND2 har man endelig fået den motor som bilen fortjener.
Tilbage i '16 købte jeg en ND1 1.5. Den gang oplevede jeg ingen praktisk forskel på 1.5 og 2.0, så det blev en 1.5 Edition da jeg her fik det udstyr jeg gerne ville have uden at skulle slippe næsten 100k ekstra for lidt mere udstyr og en på papiret kraftigere motor.
Den blev så her i '20 skiftet ud med en 2.0 ND2 og aldrig har det været så sjovt at køre MX-5 som nu. Smilet var skam bredt i den gamle, men det kan ikke sammenlignes med det smil der nu.
Jeg mener ikke, der er nogen forskel på 1.5 motoren i ND1 og ND2.
Nu er vi ude i de allermindste af de meget små detaljer - men ...
I ND1 har motoren 131 HK, og i ND2 har motoren 132 HK.
Info taget fra en gammel og en aktuel prisliste fra Mazda i DK.
Hej Henrik
Forskellen på ND1 og ND2 er primært 2.0 motoren, der i ND2 yder 184 HK mod 160 HK i ND1, og ND2 har også et højere maksimalt omdrejningstal.
Herudover er rattet justerbart også i længden, mens det kun er højdejusterbart i ND1.
Jeg mener ikke, der er nogen forskel på 1.5 motoren i ND1 og ND2.
Hilsen Steen, ND1 2.0 RF Sport
Lidt for tidligt du takkede mig Henrik. Tror vi skal håbe på f.eks. Lars M. eller en anden med insigt som ham , ser dette og har tid til at svare dig!
Havde du spurgt om en FJR 1300 eller sågar en gammel FJ1200, havde det været en anden sag! (Fj Club, isy98)
Hej Ib
Hvad er den grundlæggende forskel på en ND1 og en ND2 ? Er det årgangen, motorstørrelsen, udstyrsniveauet eller kombination af ovenstående ?
Jeg er selv ejer af en MX-5 Roadster fra 2016 med 1,5 motor i en Edition udgave med lædersæder og klimaanlæg. Jeg formoder denne er en ND1. Tak på forhånd for dit bidrag til at afdække dette.
Mvh Henrik Borch